Wymiana podświetlenia głównych zegarów deski rozdzielczej w BMW E60
W naszym serwisie również zajmujemy się modyfikacjami elektronicznymi. W tym przypadku można mówić nawet o delikatnym tuningu wizualnym. Dostaliśmy zapytanie, czy bylibyśmy w stanie wymienić diody podświetlające zegary deski rozdzielczej samochodu BMW, model E60. Po wymianie zdjęć z właścicielem udało się ustalić, że za podświetlenie odpowiedzialne są diody LED. Znajdują się one na giętkich taśmach flex – główną trudnością w tego typu podłożu jest temperatura lutowania. Konieczne jest lutowanie w jak najniższej temperaturze, aby nie uszkodzić mechanicznie taśmy. Sprawdźmy więc czy uda nam się zmienić kolor podświetlenia zegarów samochodowych!
Zmiana koloru podświetlenia liczników w BMW
Od właściciela samochodu otrzymaliśmy już stelaż podświetlenia wraz z samymi taśmami flex, na których znajdowały się diody. Oszczędziło nam to sporo czasu, gdyż mogliśmy odrazu przystąpić do wymiany podświetlenia.
W celu łatwiejszego lutowania diod, na jednej z taśm przede wszystkim odlutowaliśmy silnik krokowy odpowiedzialny za ruch wskazówki w zegarze. Po odlutowaniu zbędnych elementów do przeprowadzenia operacji wymiany diod LED mogliśmy uwolnić taśmy flex od plastikowego stelażu. Mieliśmy dzięki temu pełną swobodę ruchu, która jest niezbędna w przypadku lutowania drobnych elementów.
Jak widać, na samej taśmie nie znajduje się wiele elementów – ot kilka rezystorów diod, same diody i pola lutownicze od silników krokowych wskazówek. Operacja wydaje się dosyć prosta. Nasz klient zdecydował się na białe (biały ciepły) podświetlenie zegarów – w ciemności o wiele bardziej kontrastuje niż domyślne, montowane przez BMW pomarańczowe podświetlenie. Same zegary wyglądają również bardziej nowocześnie – producent samochodu zmienił kolorystykę podświetlenia i w nowszych modelach wykorzystuje właśnie białe podświetlenie. Po zakupieniu zestawu diod LED mogliśmy przystąpić do pracy!
Lutowanie diod LED podświetlenia zegarów w BMW E60
Przede wszystkim ważne jest ustalenie polaryzacji nowych diod. W przypadku wlutowania któreś diody odwrotnie, część podświetlenia zegarów przestanie świecić. Na szczęście producent zastosował tutaj równoległe połączenie diod, dzięki czemu odwrotne wlutowanie jednej z diod nie spowoduje „przerwania” łańcucha i całkowity brak podświetlenia. Również takie połączenie LEDów pozwala na łatwiejszą diagnostykę w razie uszkodzenia. Biegun dodatni diody oznaczony jest charakterystycznym trójkątem przez co łatwo odnaleźć się w polaryzacji nowej diody. Przejdźmy więc do lutowania! Producent niestety użył tutaj cyny bezołowiowej, która wymaga wyższej temperatury topnienia. Jest to o tyle problematyczne, że diody znajdują się na giętkiej plastikowej taśmie. W przypadku przegrzania punktu można przerwać taśmę i jej połączenie.
Dla łatwiejszego wylutu pomarańczowych diod, konieczne jest dodanie cyny ołowiowej tak, aby wymieszała się z cyną bezołowiową. Zmniejsza to ilosć ciepła potrzebną do wylutowania elementu i pobiela pola lutownicze nową warstwą cyny ołowiowej, którą się łatwiej lutuje ze względu na niższą temperaturę topnienia.
Jak widać, chwila cierpliwości i nowe diody są na swoim miejscu. Stare pomarańczowe diody LED znajdują się w środku. Po chwili kolejna taśma dostała nowe LEDy.
Składanie odnowionego licznika w całość
Mając już wszystko polutowane wystarczy poskładać licznik i przetestować efekty modyfikacji. Wystarczy zamontować taśmy flex tak, aby dziury pokryły się z bolcami w plastiku. Nowe diody powinny idealnie wskoczyć w specjalne otwory – jak widać udało się nam wlutować nowe diody praktycznie idealnie – wszystkie otwory są zapełnione przez diody.
Wystarczy poskładać zegary w całość i podłączyć do samochodu. Efekt w porównaniu do oryginału jest natychmiast widoczny:
O wiele większy kontrast dzięki białej barwie zapewnia lepszą widoczność liczników w nocy, a także wygląda o wiele nowocześniej. Taka prosta wymiana podświetlenia a jaka różnica!