Sterownik silnika ECU Mercedesa w naszym serwisie
Naprawiamy również elektronikę samochodową! Do naszego serwisu trafił sterownik silnika Diesla Mercedesa po mocnym zwarciu. Wypalony laminat oznacza, że zwarcie musiało nastąpić poprzez ominięcie bezpiecznika. Zgodnie z informacjami od klienta, przyczyną uszkodzenia była przetarta wiązka przewodów od czujników. Po rozkręceniu śrub i zdjęciu metalowej osłony zobaczyliśmy taki widok…
Ślad został również na metalowej obudowie…
Sytuacja wyglądała dość dramatycznie, jednak staramy podejmować się każdą możliwą naprawę. Zapowiadało się więc dużo skrobania zwęglonej płytki drukowanej.
Próba ratowania sterownika
W przypadku tak dramatycznego uszkodzenia laminatu konieczne jest pozbycie się zwęglonych części laminatu, które w jakimś stopniu mogłyby przewodzić prąd. Później niezbędne będzie odtworzenie ścieżek, które zostały doszczętnie zniszczone – a na końcu wszystko będzie musiało być odpowiednio zabezpieczone przed warunkami zewnętrznymi. Tyle teoria. Zaczynamy więc od skrobania. Jak się okazało, po chwili przedostawania się przez węgiel z PCB, pożar, który miał miejsce wypalił płytkę na wylot.
Widać pojedyncze ścieżki, które przeżyły ogień, pole masowe, a także resztki pinów głównego złącza. Niestety im dalej w las tym gorzej – płytka jest wielowarstwowa, a w tym miejscu znajdowały się przelotki. W takiej sytuacji praktycznie niemożliwe jest uratowanie tego sterownika. Po wydrapaniu większości zwęglonych fragmentów laminatu zarówno na powierzchni jak i w środku laminatu postanowiliśmy kontrolnie zmierzyć rezystancję samego laminatu – czy przypalone części w jakimś stopniu wciąż przewodzą prąd. Jak się okazało, rezystancja pomiędzy (w teorii) odizolowanymi między sobą częściami laminatu wynosiła około 840 Ohmów, zatem jest to dość niska rezystancja jak na elementy, które powinny być całkowicie odizolowane.
Jedyna możliwa naprawa sterownika ECU
Niestety w takim przypadku naprawa obecnego sterownika jest niemożliwa. Zbyt rozległe uszkodzenia, brak możliwości odtworzenia ścieżek, a dodatkowo przewodzenie prądu przez laminat. Jedyną opcją naprawy jest kupno innego sterownika z tą samą wersją oprogramowania układowego, i przelutowanie elementów odpowiadających za ewentualny immobiliser zawierających kod obecnego kluczyka. Klient dostarczył nam zupełnie nowy sterownik o identycznych parametrach. Pozostało więc przelutowanie kości immobilisera, ponieważ kluczyk posiada w sobie immobiliser.
Przekładamy immobiliser ze starego sterownika do nowego
Na szczęście immobiliser nie uległ uszkodzeniu. Znajduje się on daleko poza miejscem zwarcia, zatem kość jest w całości. Kość w tym modelu znajduje się w lewym dolnym rogu widocznego zdjęcia.
Widać również jak ogromne było zniszczenie wywołanie niekontrolowanym zwarciem. Widać więc, że wymiana sterownika na nowy to jedyna opcja sensownej naprawy. Na szczęście, w związku z tym, że sterownik pochodzi ze starszego samochodu, kod kluczyka nie znajduje się w głównym procesorze ani w dodatkowych układach. Jego całość zapisana jest w pamięci EEPROM 24C04. Przełożenie immobilisera polega więc na przelutowaniu tylko jednego układu.
Sukces naprawy sterownika silnika!
Po poskładaniu urządzenia do kupy, i chwili oczekiwania na werdykt klienta okazało się, że sterownik pracuje prawidłowo! Samochód się uruchomił i działa do tej pory, zatem możemy odnotować kolejny sukces naszej naprawy. Pomimo dość drastycznego uszkodzenia, udało nam się naprawić kolejny elektroniczny sprzęt